Havregrøt

Den beste hverdagsfrokosten er uten tvil havregrøt. Den er lettlagd, supersunn, full av gode næringsstoffer, og holder deg mett lenge! Selv om de fleste kan lage havregrøt er det verdt å ta med en oppskrift for variasjonens skyld.


Til to personer:

  • 2 dl havregryn
  • 2 dl vann
  • 2 dl melk av valgfritt slag (havre- eller mandelmelk kan selvsagt også benyttes)
  • En klype salt
  • Varier med ulike typer nøtter, frø, tørket frukt, bær, fersk frukt i biter
  • Evt litt honning, kanel eller kardemomme
  • Gode oljer, som kaldpresset kokosolje, linfrøolje eller valnøttolje

Ved ønske kan havregryna bløtlegges over natten. Ha de så i en kjele sammen med melka, rør om, tilsett vannet og en klype salt (helst himalaya). La det koke forsiktig opp under stadig omrøring, skru så ned varmen og la det stå å trekke. Dersom du skrur varmen nesten helt av blir den ferdig av seg selv uten av den brenner seg. Når den har fått en tykk, grøtete konsistens, kan du ha i hakka nøtter, frø, eller frukt, krydder og evt honning. Jeg bruker ofte noen dadler i biter, det blir kjempegodt! La gjerne frukten bli så vidt gjennomvarm før du skrur av varmen. Tilsutt kan du tilsette noen gode oljer for å øke næringsprofilen. Jeg liker å ha i 1 ss kokosolje og 1 ss linfrøolje. Kokosoljen har mange helsegevinster, bl.a reduserer den kolesterolet og bidrar til å bekjempe infeksjoner (den inneholder laurinsyre). Linfrøolje er en ypperlig kilde til omega-3 syren ALA.

IMG_1557

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s