Å improvisere småkaker

Bakverk er som regel litt vanskelige å improvisere. Jeg anbefaler allikevel å gjøre det, men da helst med en grunnoppskrift som utgangspunkt. Igår fikk jeg plutselig lyst å lage småkaker uten tilsatt sukker, som en sunnere snack, og satte igang å ta fram det jeg hadde. Resultatet ble ganske OK om jeg skal si det selv! Noen hemmeligheter for å lykkes med improvisasjonen er å smake på deigen (selv om den ikke er tilsatt sukker kan den fortsatt bli for søt), å steke ved passe lav temperatur, og å følge med på bakverket når det steker. Jeg ville ikke anbefalt å lage en kake på ren slump – da er det vanskelig å vite hvor lenge den skal stå i ovnen. Men småkaker er lette å ta smaksprøver av underveis i steketiden, så det går bedre. Et annet tips er å lage improviserte småkaker kun når du skal spise dem alene eller sammen med nære venner/ familie. Siden det ikke alltid blir vellykket kan det være greit at folk er ærlige nok å sier ifra om det ikke smaker godt! Kakene han vurderes og oppskriften forbedres for hver gang til du er fornøyd med resultatet. Lykke til, og have fun.


Du trenger som regel dette:

  • Noe søtt, som godt modne bananer, dadler, fiken, litt honning, og kanskje lønnesirup (obs! lønnesirup er veldig søtt, ikke ta for mye!)
  • Noe som lager konsistens (havregryn, forskjellige typer mel, gjerne sammalt, kanskje litt kli om du har)
  • Noe som lager smak og tekstur (hakka nøtter, kokosflak eller -masse, frø, eller hakka, mørk sjokolade)
  • Hevemiddel (jeg bruker ca 1 ts bakepulver)
  • Bindemiddel (jeg bruker 1 egg)

Oppskriften varierer nok litt for hva du har i, og det er mange måter å gjøre det på. Jeg gjorde det slik: Mos babaner til de er nesten helt klumpefrie med en gaffel. Bland inn litt honning (men ikke for mye!) etter ønske. Ha i egget, og visp sammen til det blir eggedosis-smak. Strø på et par never havregryn og mel, og bland forsiktig inn med sirkelbevegelser. Ta bare litt mel på om gangen for å unngå klumper, og fortsett til passe konsistens. Tilsett gjerne litt himalayasalt også, det gjør seg! Når du er fornøyd med konsistensen (den bør verken være tørr eller våt, men en ganske myk og luftig røre), kan du smake til sødmen med litt honning, eller tilsett f.eks dadler i småbiter. Bland inn de øvrige ingredientsene, jeg brukte hakka mandler, kokosflak og hakka, mørk sjokolade. Når du er fornøyd (smak gjerne på deigen igjen!), strør du på litt bakepulver og blander det inn i deigen.

Anrett deigen med to spisesjeer på et bakebrett med bakepapir på, eller i små muffinsformer. Stek ca 10-15 minutter på ca 175 °C, til småkakene ser fine ut. Avkjøl på rist.

På bildet under er kakene (med mandler, kokos og mørk sjokolade) anrettet i små muffinsformer, og servert med en gul gurkemeie-drikk jeg synes er så god at den godt kan erstatte kakao. Den er itillegg veldig helsefrembringende! Oppskrift på den finner du her (jeg bruker vanlig melk).

IMG_1672

Legg igjen en kommentar

