Linfrø-knekkis

Her kommer enda en oppskrift på knekkebrød. Denne gangen er jeg litt mer spesifikk når det kommer til ingredientser, ettersom jeg fikk et fint tips som viste seg å funke veldig bra. Tipset er å bløtlegge linfrø, og bruke dem som base i knekkebrød! Bløtlegges linfrøene, blir de så myke at du fint kan tygge dem, og dermed vil kroppen kunne ta opp flere av stoffene i frøene. Linfrø inneholder mye bra, blandt annet omega-3 syren alfalinolen-syre, eller ALA. Undersøkelser viser at dersom knekkebrødene stekes på temperaturer under 150°C, vil fettsyren bevares. I tillegg inneholder linfrø vitamin B1, flere mineraler og masse antioksidanter. Flere helsefordeler med linfrø finner du her.


Du trenger:

  • En god del linfrø, gjerne ca 250 g (en halv pakke)
  • Andre ting å ha i: jeg brukte litt solsikkefrø, litt havregryn, litt grovmalt rug, noen rosiner, og en banan
  • Litt himalayasalt

Prosedyren er relativt enkel. I god tid før du skal lage knekkebrødene, gjerne 4 – 6 timer før (lenger går sikkert kjempebra det også), legger du linfrøene i en bolle og tilsetter rikelig med vann. Sett dem inn i kjøleskapet, og se til at de har nok vann hver gang du åpner kjøleskapsdøra (de sveller opp ganske masse!). Etter at de har stått noen timer skyller du dem godt av i en sil, og legger dem i en bakebolle. Tilsett de andre tingene du vil ha i knekkebrødene, og noe vann. Jeg tilsatte en godt moden banan som jeg moste mens den ennå var i skallet, noe som gav knekkebrødene en mørkere farge og fin smak. Rør sammen alt og tilsett mer vann eller tørre ingredientser til du oppnår passe konsistens. Røren skal være litt bløt slik at du kan bre den utover et bakebrett – men ikke for våt, for da vil det ta evigheter før den tørker. Det kan kanskje være greit å ha laga knekkebrød med mengdeinstrukser før du prøver denne metoden, en oppskrift finner du her.

Når du er fornøyd med røren, brer du den utover et par bakebrett dekket med bakepapir. Stek i f.eks 60 – 90 minutter på ca 100 °C før du kutter knekkebrødene i ruter med en pizzahøvel. Legg bakepapiret over på rist og tørk på varmluft i f.eks 50 °C til knekkebrødene er tørre (det kan ta noen timer, la dem gjerne stå å tørke over natten). En fordel med å bruke lave temperaturer er at mest mulig av næringsstoffene bevares. Andre måter å steke knekkebrødene på finner du her.

IMG_1713

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s