Grove scones

Har du ikke tid til å lage brød, så er scones et supert alternativ. Scones lages ikke ved hjelp av gjær og trenger derfor ingen heving, så baketiden reduseres til tiden det tar å blande ingredientser og tid i ovnen.

Disse sconesene inneholder forskjellige typer mel. Spelt, rug, og bygg inneholder alle mange gode næringsstoffer, som mangan, magnesium, kobber, og fiber, itillegg til komplekse karbohydrater, flere aminosyrer, og fettsyrer. Rug og bygg inneholder itillegg fosfor, og spelt og bygg inneholder niacin. Spelt inneholder også vitamin B2 og tiamin, og bygg inneholder vitamin B1 og B3, selen, molybden, og krom. Ved å kombinere forskjellige typer mel får du dermed i deg en større bredde næringsstoffer. Dersom du ikke har alle meltypene kan du mest sannsynlig bytte den ut med en annen. Det viktigste er at ca halvparten av deigen er av finmalt  spelt, emmer eller hvete – det binder deigen sammen. Merk at finmalt ikke er det samme som siktet! Likevel kan finmalt mel i de fleste oppskrifter brukes som siktet mel. Finmalt mel er malt av hele kornet, og i siktet mel er skallet fjernet før oppmaling. Siden mye av næringen sitter i eller tett inntill skallet, er finmalt mel mye mer næringsrikt enn siktet.

Denne oppskriften er opprinnelig tatt fra Berit Nordstrands bok Mat med mer. Sconesene er ikke bare sunne, de smaker også ypperlig til lunchen eller helgefrokosten, med f.eks hjemmelaga eplemos på. Best er de selvfølgelig når de er nybakte, men de holder seg greit i noen dager.


Du trenger:

  • 5 dl finmalt spelt, emmer eller hvete
  • 3 dl sammalt rug eller havregryn
  • 2 dl byggmel (kan også byttes ut med annet mel etter ønske, og gjerne en del frø – hele eller malte)
  • 0.5 ts salt
  • 2 ts bakepulver
  • 0.5 dl kokosolje, olivenolje eller smør
  • ca 5 dl melk (søt eller sur), yoghurt, eller cottage cheese

Forvarm ovnen til 175 °C. Bland sammen det tørre i en bolle, og ha så i det våte. Bruker du kokosolje eller smør må disse smeltes på forhånd i vannbad. Rør alt sammen til det blir en fin røre. Hell røren over på et bakebrett ikledd bakepapir, og klem den ut til en 2 cm tykk sirkelaktig kake. Strø gjerne over litt havregryn på toppen som pynt, eventuelt kan du sikte over litt mel. Skjær i pizzastykker med pizzahøvel, og prikk kaken med en gaffel. Stek i ovnen i ca 25-30 minutter. Avkjøl på rist.

Under er et bilde av sconesene rett før de skal i ovnen.

IMG_1741

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s