Ekstra sprø knekkebrød med brød i

Har du litt brød til overs er dette en super måte å omskape det på. Denne fusjonen mellom knekkebrød og kavringer resulterer i et herlig sprøtt knekkebrød som er verdt å prøve. Spesielt bra er det dersom du har brød liggende som du ikke får brukt, eller som meg; et hjemmelaga dansk rugbrød som bare smuler. Ved å putte brødet i knekkebrødrøren gir du det evig (eller iallefall kraftig forlenget) liv, og opphøyer det til noe nytt og spennende.


Du trenger:

  • ca 1/2 eller 1/4 brød, gjerne daggammalt eller smuldrete, og gjerne hjemmelaga dansk rugbrød
  • andre tørre ingredientser (frø (hele eller knuste), hakka nøtter, kokosmasse, havregryn, sammalt rug, spelt, emmer, bygg, kli, osv. Se komplett liste her)
  • en klype himalayasalt
  • kanskje noe bakepulver
  • vann

Hiv sammen de tørre ingredientsene i en bolle, og smuldre i brødet.

IMG_2061

Rør om og ha så i vann til en passe røre. Rør godt om så alt er blandet, og tilsett evt mer vann eller tørre ting. Blir røren for tørr er den vanskelig å jobbe med, men den bør ikke være for våt heller.

Ha røren over på et par bakeark og bre utover med en spiseskjei til en tynn flate. Skjær i passe biter med en plastkniv, kakespade eller pizzaskjærer. Ha så arkene forsiktig over på hver sin rist og stek i ovnen på 100 °C i 60 min, før du setter ovnen på varmluft og steker videre til de er tørre (ca 40 – 100 °C i 4 – 16 timer). Denne metoden er den mest lettvinte ettersom det ikke er nødvendig å bytte plass på brettene i ovnen. Andre måter å steke knekkebrød på finner du her.

IMG_2069

På bildet under er knekkebrødet servert med bønnemos på en seng av ruccola, med paprika som garnityr.

IMG_1841

Advertisements

Den beste bønnemosen

Denne mosen ble så god at den trenger et helt nytt blogginnlegg! Med slik en mos blir det lett å velge bønnemos fremfor ost på skiva eller knekkebrødet.


Du trenger:

  • mørke bønner, som kidney eller sorte bønner. Jeg brukte økologiske «salat- og grytebønner» fra Kiwi
  • spisskumminfrø
  • hele pepperkorn
  • salt (gjerne himalaya)
  • sitron
  • kaldpresset olivenolje, gjerne en bladning av en vanlig god en og en med chillismak, om du har
  • sesamfrø (kan sløyfes)

Med morter: Har du morter, kan du mose sammen salt, hele pepperkorn og spisskumminfrø. Bland deretter inn sitronsaft og olje vekselvis med de avrente bønnene, og mos alt sammen etter hvert. Kvern noen spisesjeer sesamfrø i en kaffe- eller nøttekvern til de slipper fett, og bland det så inn i mosen. Smak til med mer olje, sitron, salt og pepper og nyt den herlige smaken.

Uten morter: Har du ikke morter stiller du med et handicap. Men du kan selvsagt kverne spisskumminfrø og hele pepperkorn i en kaffekvernen (eller bruke ferdig oppmalt spisskummin og nykvernet pepper), og deretter mose alt sammen med en potetmoser.

For en mer fleksibel oppskrift på belgfruktmos kan du skjekke ut innlegget om linsemos.

IMG_2000

Miso-tunfisk

Denne oppskriften ble til imens jeg prøvde en ny vri på byggotto. Kombinasjonen av miso og tunfisk sammen med gode olivenoljer og hvitløk ble en vellykket fusjon, som kommer til å havne på knekkebrødet mitt i nærmeste fremtid. Har du en morter er den laget i en fei! Hvis ikke kan du bruke juksemetoden, og den er laget enda raskere.


Dette trenger du:

  • tunfisk på boks (dolphin safe!)
  • misopasta (japansk pasta av fermenterte korn eller bønner)
  • kaldpresset olivenolje
  • hele pepper (hvis du bruker morter, ellers nykvernet pepper)
  • gjerne et par hvitløksfedd
  • kanskje litt sitronsaft eller annen syre
  • eventuelt salt
  • eventuelt sesamfrø

Den korte varianten (for deg som ikke har morter): bland sammen 1-4 ts misopasta, 1 boks tunfisk, olje, pepper og litt sitronsaft. Smak til med mer av alt.

Har du derimot en morter kan du gjøre slik: mos hvitløken sammen med pepperkorn i morteren. Ha i litt olivenolje og mos sammen lit en gjevn røre. Bland inn miso og tunfisk til en gjevn blanding. Kvern noen spisesjeer sesamfrø i en nøtte- eller kaffekvern til de slipper olje, og bland dem inn i mosen (kan sløyfes). Smak til med mer olje, sitronsaft og eventuelt mer salt og pepper. Server på knekkebrød eller bland inn i ferdig kokte byggryn, kokt ris eller annet du tror det passer med!

På bildet under er mosen blandet inn i en byggotto og servert med dampa brokkoli. Anbefales!

IMG_2023

Grove improviserte vafler

Å lage vafler er ikke så vanskelig som man skulle tro. Jeg bruker som regel aldri oppskrift når jeg hiver sammen en røre. Har du melk, egg, noe mel og et jern har du alt som skal til! Her er en generell veiledning for å improvisere (grove) vafler, til hverdags og fest.


Dette kan du bruke:

  • noen egg, helst økologiske
  • melk, fra ku eller annen type
  • mel, gjerne sammalt, fra f.eks rug, bygg, emmer, spelt, bokhvete, malte frø eller nøtter. Bruk gjerne en blanding av det du har!
  • annet snadder, som kokosmasse, havregryn, kanskje litt tørka frukt i biter?
  • en most banan og kanskje litt honning for sødme
  • smeltet kokosolje eller smør for at røren ikke skal feste seg til jernet.

Bland sammen det tørre i en bolle. Skal du tilsette store ting, som rosiner eller annen tørka frukt bør du vente med å ha i dette. Lag en grop i midten og ha i eggene. Ha gjerne i en klype himalayasalt før du visper eggene sammen til en gjevn masse. Visp så inn det tørre litt og litt ved å gradvis utvide vispe-diameteren. Når røren blir så tykk at det er tungt å vispe, kan du tilsette litt melk. Visp godt sammen og fortsett som før til alt er en gjevn røre. Bland så inn most banan og honning, evt smelta smør eller olje og tørka frukt om du bruker det. Ha i mer melk litt og litt til røren blir passe tykk. La den svelle i alt fra noen minutter til noen timer, før du varmer opp jernet og steker vaflene som vanlig.

Det fine med en slik måte å lage vafler på er at den er veldig allsidig. Lager du vafler med sammalt mel uten sukker kan vaflene bli like kjernesunne som hjemmelaga brød, og liksågodt spises til frokost! Lager du en liten røre tar det ikke lange tiden før du har «nybakt brød» på frokosbordet. Tilsetter du derimot godt modne bananer, honning og annet snadder i røren, og serverer med et godt syltetøy (f.eks hjemmelaga eplemos) og iste, har du noe godt å servere til kaffien. Følger du et paleo kosthold uten korn og meieriprodukter kan vaflene lages med mel av f.eks frø og nøtter (melet kan males hjemme om du har en nøtte- eller kaffekvern*), og mandel- eller havremelk (som også kan lages selv!).

På bildet er en lunchvariant laget med finmalt emmer, grovmalt rug, kli, kokosmasse, banan og honning.

IMG_2016

* Les bruksanvisningen for kaffekvernen! Min kvern kan f.eks kun brukes til å male opp kaffebønner og frø, ikke nøtter.

Havre- og brødgrøt

Ja, dette er kanskje en ny vri. Den kom til ved at jeg hadde noe smuldrebrød som jeg hadde bakt liggende. Brødet egnet seg ikke til å skjære i skiver, men det var god smak på det. Og hva gjør man da? Man eksperimenterer! Mye mat blir ekstra bra med litt brød i. Gammelt eller smuldrete brød er f.eks veldig bra i supper, til gratinering (istedenfor geriljemel), i tilslørte bondepiker, som krutonger, og – skal det vise seg – i grøt!


Du trenger:

  • Havregryn, bløtlagte om du husker på det
  • Melk (av den typen du foretrekker, enten det er lettmelk, surmelk, havremelk, mandelmelk eller hva du måtte ønske) og ca like mye vann (eller sløyf melken og kun bruk vann)
  • en klype salt
  • litt gammalt brød
  • gjerne et par spisesjeer mel (helst sammalt), ga blir grøten mildere mot magen (f.eks spelt, emmer, bygg, eller rug)
  • annet innhold etter ønske (f.eks frø eller dadler i biter)

Ha havregryn, mel og salt i en kjele, og bland inn melk. Det gjør ingenting om du lager for mye grøt, den er kjekk å ha i kjøleskapet til senere, og kan også spises kald. Blandingen skal løses helt i melka. Deretter har du i noe vann som godt kan være kokt på forhånd i en vannkoker. Rør om og la det så vidt koke opp. Skru ned varmen og rør om relativt ofte så det ikke svir seg. Eventuelt kan du sette på lokket og skru varmen så godt som av, og la grøten trekke en stund. Bland i mer melk når væsken har trekket inn, og la svelle litt til. Fortsett å tilsette litt melk et par ganger om du ønsker en god og fyldig grøt. Tilsett til slutt brødet i biter, samt dadler eller annet etter ønske, og rør det inn. Lages grøten kun på vann anbefales det å bruke noe tørka frukt i små biter (jeg har best erfaring med dadler) for å kompensere, slik at du unngår vannsmak. Har du frosne bær kan disse også godt tilsettes i grøten, de tines opp varmen i den. La det trekke litt slik at det blir en gjevn masse. Server grøten som den er eller med noe topping, f.eks hakka nøtter og frukt i biter, eller kokosmasse og tranebær som i bildet under.

IMG_1911

Sjokolade med nøtter og tørka frukt

Hjemmelaga fruktnøtt! Glem de gamle rosinene i den ferdiglaga varianten, og lag din egen variant med mørk sjokolade som kan spises med god samvittighet hver dag. Noen mener mørk sjokolade bør regnes som en grønnsak på grunn av det høye innholdet av antioksidanter. Litt er iallefall bare bra! I kombinasjon med E-vitaminrike nøtter og tørka frukt som også inneholder mye bra – deriblandt antioksidanter, polyphenoler og fiber (avhenger av hvilken tørka frukt du velger) blir dette en velsmakende bombe med godsaker som aldri slår feil! Tilsett andre smakstoffer og prøv deg fram til din personlige favoritt. Hva med sitronskall, chilli eller ingefær?


Du trenger:

  • et par plater mørk sjokolade (70% eller mer, helst økologisk og rettferdig produsert)
  • nøtter (hassel og valnøtt er bra, men varier gjerne med det du får tak i!), tørka frukt (rosiner, tranebær, dadler i biter, aprikoser som ikke er svovelbehandla osv.) eller annet fyll (kokosmasse, sitrusskall, ingefær, chilli eller annet krydder)
  • litt kokosolje (kan sløyfes)
  • eksta kakaopulver for dem som ønsker en kraftigere variant
  • balanser gjerne den ekstra kakaoen med litt honning
  • bittelitt himalayasalt hever smaken

Lag vannbad ved å varme opp en gryte med vann og sette over en bolle. Vannet trenger ikke koke. Koker vannet, kan du godt skru helt av varmen. Ha sjokolade og eventuelt kakao, kokosolje, honning og salt i bollen. La det smelte for seg selv, og rør gjerne om iblandt. Når det har smeltet helt, kan du eventuelt smake det til, men husk at smaken forandrer seg når blandingen stivner.

IMG_1971

Kle en form eller et bakebrett med et bakepapir. Ha over nøtter og annet innhold, og hell over sjokoladeblandingen.

IMG_1978

Bland sammen alt dersom sjokoladen ikke dekker fyllet, og spre det så utover flaten.

IMG_1982

Sett formen eller brettet kaldt, f.eks i kjøleskapet eller fryseren (en kald kjeller funker sikkert også). Når den er stivnet kan den skjæres i biter med en skarp kniv. Smeltepunktet til sjokoladen vil være lavere enn vanlig sjokolade (den smelter ca ved romtemperatur, avhengig bl.a av mengde kokosolje), så det er best å oppbevare den i kjøleskapet når den ikke skal spises.

IMG_1986

Tunfiskpasta

Denne retten er en klassiker på vårt kjøkken som gjevnlig blir etterspurt. Den er god, smakfull, og lett og variere etter hva man har tilgjengelig. Har du noe pasta, en boks hakka tomat, litt tunfisk på boks og noen grønnsaker har du alt som trengs! Retten passer dermed også godt som «reservemiddag», ettersom de fleste av ingredientsene holder seg lenge i skapet.


Du trenger:

  • hakka tomat
  • tunfisk
  • pasta (f.eks penne eller skruer)
  • grønnsaker, f.eks løk, sopp, paprika, squash, gulrøtter, aubergine, osv
  • litt tomatpure (kan sløyfes)
  • noen fedd hvitløk (kan sløyfes)
  • ferdig kokte (eller hermetiske) linser eller bønner (kan sløyfes)
  • krydder, f.eks spisskummin, chilli, paprika
  • nykvernet pepper

Bruk en stekepanne eller en stor solid gryte (det sistnevnte lønner seg om du lager mat til flere enn to, eller om du vil sette retten i ovnen etterpå for videre behandling, mer om det senere) og stek løk under omrøring i smør eller kokosolje til den er litt blank. Hvis du bruker sopp kan du dele den i fire (f.eks) og ha den i etterpå. Pass på så det ikke svir seg! Sopp trekker godt til seg smør, tilsett gjerne litt ekstra. Mos eller finhakk hvitløken. Bruker du morter kan du ha i noen hele pepperkorn og det andre krydderet og morte det sammen. Ha også i litt tomatpure om du har det, og tilsett også gjerne litt olivenolje. Når soppen begynner å bli blank og krympe, har du i hvitløksmosen (eller finhakka hvitløk, krydder og tomatpure) og rører alt godt sammen slik at det fordeles på alle de øvrige ingredientsene. Ha deretter i hakka tomater og rør om. La koke opp og tilsett resten av grønnsakene i store biter. Bruker du gulrøtter eller lignende er det godt å rive disse på rivjern. La småkoke en liten stund og ha i belgfrukter om du bruker det. Helt til slutt kan tunfisken smuldres opp og røres inn. Det er ikke nødvendig å bruke tunfisk i retten, den smaker like godt uten. Et viktig poeng er at når du bruker belgfrukter og korn – som i pasta – sammen, får du fullstending protein (alle de essensielle aminosyrene) dekket uten å tilsette fisk eller kjøtt.

IMG_1956

Imens du gjør det som er beskrevet over, kan du koke opp pasta som vanlig. Hvis den blir ferdig før resten kan det lønne seg å ha den avrente pastaen tilbake i gryta og ha over en dæsj med olivenolje som du rører godt inn. Når både pastaen og sausen er klar, blander du det sammen og serverer. Eventuelt kan du blande det sammen i en ildfast gryte eller form og steke videre i ovnen med gratering (f.eks parmesan).

Vil du gjøre retten ekstra fancy, er et triks å kjøpe inn en aubergine. Da lønner det seg å trekke ut bitterstoffene på forhånd, slik det er beskrevet i ovnsbakt aubergine. Auberginen kommer mest til sin rett om du deler den i skiver og har dem lagvis på toppen av gryta med pastablandingen. Pensle på olivenolje og stek 15 – 30 minutter i ovnen på ca 200 °C, til auberginene er gylne og krymper litt sammen. Eventuelt kan du skjære den i biter og la koke i de hakka tomatene med resten av grønnsakene til den smaker godt. Men det første alternativet er desidert å anbefale.

Server retten som den er, eller med litt hjemmelaga brød, en dæsj kaldpressa olivenolje, nykvernet pepper og parmesan over.

IMG_1962