Tunfiskpasta

Denne retten er en klassiker på vårt kjøkken som gjevnlig blir etterspurt. Den er god, smakfull, og lett og variere etter hva man har tilgjengelig. Har du noe pasta, en boks hakka tomat, litt tunfisk på boks og noen grønnsaker har du alt som trengs! Retten passer dermed også godt som «reservemiddag», ettersom de fleste av ingredientsene holder seg lenge i skapet.


Du trenger:

  • hakka tomat
  • tunfisk
  • pasta (f.eks penne eller skruer)
  • grønnsaker, f.eks løk, sopp, paprika, squash, gulrøtter, aubergine, osv
  • litt tomatpure (kan sløyfes)
  • noen fedd hvitløk (kan sløyfes)
  • ferdig kokte (eller hermetiske) linser eller bønner (kan sløyfes)
  • krydder, f.eks spisskummin, chilli, paprika
  • nykvernet pepper

Bruk en stekepanne eller en stor solid gryte (det sistnevnte lønner seg om du lager mat til flere enn to, eller om du vil sette retten i ovnen etterpå for videre behandling, mer om det senere) og stek løk under omrøring i smør eller kokosolje til den er litt blank. Hvis du bruker sopp kan du dele den i fire (f.eks) og ha den i etterpå. Pass på så det ikke svir seg! Sopp trekker godt til seg smør, tilsett gjerne litt ekstra. Mos eller finhakk hvitløken. Bruker du morter kan du ha i noen hele pepperkorn og det andre krydderet og morte det sammen. Ha også i litt tomatpure om du har det, og tilsett også gjerne litt olivenolje. Når soppen begynner å bli blank og krympe, har du i hvitløksmosen (eller finhakka hvitløk, krydder og tomatpure) og rører alt godt sammen slik at det fordeles på alle de øvrige ingredientsene. Ha deretter i hakka tomater og rør om. La koke opp og tilsett resten av grønnsakene i store biter. Bruker du gulrøtter eller lignende er det godt å rive disse på rivjern. La småkoke en liten stund og ha i belgfrukter om du bruker det. Helt til slutt kan tunfisken smuldres opp og røres inn. Det er ikke nødvendig å bruke tunfisk i retten, den smaker like godt uten. Et viktig poeng er at når du bruker belgfrukter og korn – som i pasta – sammen, får du fullstending protein (alle de essensielle aminosyrene) dekket uten å tilsette fisk eller kjøtt.

IMG_1956

Imens du gjør det som er beskrevet over, kan du koke opp pasta som vanlig. Hvis den blir ferdig før resten kan det lønne seg å ha den avrente pastaen tilbake i gryta og ha over en dæsj med olivenolje som du rører godt inn. Når både pastaen og sausen er klar, blander du det sammen og serverer. Eventuelt kan du blande det sammen i en ildfast gryte eller form og steke videre i ovnen med gratering (f.eks parmesan).

Vil du gjøre retten ekstra fancy, er et triks å kjøpe inn en aubergine. Da lønner det seg å trekke ut bitterstoffene på forhånd, slik det er beskrevet i ovnsbakt aubergine. Auberginen kommer mest til sin rett om du deler den i skiver og har dem lagvis på toppen av gryta med pastablandingen. Pensle på olivenolje og stek 15 – 30 minutter i ovnen på ca 200 °C, til auberginene er gylne og krymper litt sammen. Eventuelt kan du skjære den i biter og la koke i de hakka tomatene med resten av grønnsakene til den smaker godt. Men det første alternativet er desidert å anbefale.

Server retten som den er, eller med litt hjemmelaga brød, en dæsj kaldpressa olivenolje, nykvernet pepper og parmesan over.

IMG_1962

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s